وأتت إلىَ تلومني



وأتتْ إليّ تلومُنـي وتقـولُ لـي:
ما عُدتَ عندي فارسَ الكلمـاتِ
قد كنتَ تكتبُ فيّ أشعارَ الهـوى
بِاسمي رفعتَ قواعـدَ الأبيـاتِ
والآن مـا لـي لا أراكَ متيَّمـاً؟
أمللتَ حُبي وانطوَتْ صفحاتـي؟
أنسيتَني؟ وبَخِلْتَ بالشِّعرِ الـذي
قد كانَ يسكنُني ويمـلأُ ذاتـي؟
فسمعتُ منها قولَها فـي دهشـةٍ
والكونُ أضحى حالِكَ الظلمـاتِ
وجَّهتُ وجهي نحوَهـا متسائـلاً
وتدفّقَـتْ فـي نبرتـي أنَّاتـي:
أحبيبتي.. أأنا نسيتُكِ؟ كيف ذا؟
يا مَن وهبتُكِ مُهجتي وحَيَاتـي؟
أأنا نسيتُكِ؟ كيف أنسى مَن أرى
في عينِها شِعري بكُـلِّ لُغـاتِ؟
أأنا نسيتُكِ؟ كيف أنسى مَن غَزَتْ
بجُيوشِ رِقَّتِهـا رُبـوعَ دَوَاتـي
فتحكّمت في حِبْرِها، ويَراعِهـا،
وأناملي، فاستعمـرَتْ كلماتـي
أأنا نسيتُكِ؟ فاسألي نجمَ السمـا
زهرَ الرُّبـى، أو فاسألـي آهاتـي
تُخبِرْكِ أني حافظٌ عهـدَ الهـوى
ما دُمتُ حياً، ثـم بعـد مماتـي
أحبيبتي.. أنا إن رأيتُكِ أشرَقَـتْ
شمسُ الهنـا وتبدّلَـت ظلماتـي
ومن العجائبِ إنْ رحلتِ فلا ترى
عيني، فأُسـدِلُ فوقهـا عَبَراتـي
وأسيرُ وحدي لا أرى، فيقودنـي
حُزني لأسكُنَ وَحْشةَ الحسـراتِ
أأنا نسيتُكِ؟! لا وربي لـم أكـن
أنساكِ يا عمري وطـوقَ نجاتـي
يا مَن رأيتُكِ في هـواي أميـرةً
في قصرِ عِشقٍ ساحرِ النفحـاتِ
ورأيتُنـي فيـه غلامـاً خادمـاً
ورضاكِ عنـي مُنتهـى رغباتـي
إنْ كنتِ زاعمةً بـأن مشاعـري
ماتـت وماتـت إثرَهـا أبياتـي
فلقد أتيتُ بكل أشعـار الهـوى
في أضلُعـي.. فتقبّلـي مولاتـي

هناك 5 تعليقات:

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم

ازيك ياقمر اخبارك ايه يارب تكون بخير على طول

تحفه تحفه تحفه تحفه

يا قمرى

ايه الكلام الجميل ده
والشد والجذب الاجمل بين امراه تتدلل ورجل يرضى
غرور حبها

خلاف العمر حول تذبذب مقاييس الحب

بجد
هايل قووووووووووووووووووى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

بالنسبة لموضوع انك تغير شكل مدونتك انا مافيش عندى اى مانع
بس الموقع اللى بجيب منه التبليت كله اجنبى

ومش عربىبس انا بعرف اتعامل معاه كويس
وكمان المواضيع بتفضل والتعليقات لكن الصور والقلوب وكل حاجه موجوده بتروح وانت بتنزلها من تانى

عامة شوف لو عاوز انا تحت امرك
وبجد والله انا لما غيرت القالب عندى كل حاجه فيه راحت وانا نزلتها من جديد
منتظرة منك رد

حياه بلا عنوان يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وااااو اول تعليق ياالله
طويب شوف انا مش هطول عليك بقا
هعلق بس بعد شويه كده
برحتى بقا
ما انا اول تعليق ممكن رجعه تانى

حياه بلا عنوان يقول...

ياخساره ممكن مكونش اول تعليق بس مش مهم انا حجزت اى تعليق المهم انى اعلق على البوست الجميل اللى كله احساس عالى بجد عجبنى جدا الكلمات دى من البوست أأنا نسيتُكِ؟! لا وربي لـم أكـن
أنساكِ يا عمري وطـوقَ نجاتـي
يا مَن رأيتُكِ في هـواي أميـرةً
في قصرِ عِشقٍ ساحرِ
ممكن لواحد ينسا حبه بكل سهوله انت رديت فى البوست ده على كل حاجه تقريبا
بجد البوست جميل
منتظرين المزيد
تحياتى

secret-love يقول...

كلامك جميل اوى
تحياتى اليكى